Waarom een freelancer zijn kernwaarden moet communiceren
Een freelancer moet niet alleen zijn of haar werk verkopen, maar ook zichzelf. Het is belangrijk dat je klanten weten wat jouw sterktes zijn, hoe je communiceert en hoe je persoonlijkheid in elkaar zit. Een freelancer met heldere kernwaarden en een scherp afgebakend USP zal niet alleen de ideale klanten aantrekken, maar ook meer werk genereren.
Formuleer je kernwaarden in de eerste plaats voor jezelf
Je opdrachtgever moet weten wij jij bent, maar om een duidelijk imago te scheppen, moet je in de eerste plaats jezelf goed kennen. Als je stress krijgt omdat je te weinig werk vindt of omdat een klant moeilijk doet over een factuur, krijg je misschien het gevoel dat het freelanceleven niets voor jou is. Op dat moment moet je kunnen terugvallen op je kernwaarden: waarom doe ik mijn werk graag? Waarom haal ik er voldoening uit en wat maakt dat ik goed ben in mijn job? Als je die vragen kan beantwoorden, zal je de stress ook beter kunnen aanpakken.
Maak het duidelijk voor de klant
Jij moet weten waar jij als freelancer voor staat, dat is logisch, maar ook de klant moet begrijpen waar jouw sterktes liggen en waar jij de accenten legt. Volgende topics bepalen wat jou onderscheidt van andere freelancers.
- Jouw vaardigheden: opleiding, professionele kennis, ervaring,..
- Jouw passies: heb je bepaalde interesses, hobby’s of kwaliteiten die je toepast in je vrije tijd, maar die ook jouw werk ten goede komen? Vermeld ze dan. Een klassiek voorbeeld is scoutswerking. Het toont aan dat je graag bezig ben met netwerken en teamwerk.
- Jouw persoonlijkheid: elke freelancer is anders. Afhankelijk van je persoonlijkheid zullen bepaalde opdrachten je meer of minder liggen. Krijg je energie van verandering, onverwachte uitdagingen en flexibiliteit? Dan ben je misschien wel de perfecte match voor een start-up. Heb je liever stabiliteit en voorspelbaarheid? Dan klik je misschien beter met een doorwinterd bedrijf. Maak voor jezelf uit van welke jobinhoud jij energie krijgt en communiceer ook naar de klant waar jouw sterktes en voorkeuren exact liggen. Door je kernwaarden duidelijk te omlijnen, maak je makkelijker een match.
- Definieer jouw USP, jouw unique selling point: wat maakt jou uniek als freelancer? Ben je specialist in een uniek nichegebied of haal je je kracht net uit je brede kennis als generalist? Dompel je je volledig onder in de nieuwste technologie binnen jouw vakgebied of sta je je klanten te woord met de snelheid van het licht? Jouw USP zal ervoor zorgen dat klanten jou herinneren en naar je terugkeren voor een volgende opdracht.
Wees consistent
Weten waar je voor staat is een eerste stap, maar jouw kernwaarden en imago moet je ook keer op keer communiceren naar klanten. Dan kan via je website, je sociale mediakanalen, maar ook tijdens persoonlijke interactie met de klant. Trek je persoonlijkheid door in je communicatie zodat je potentiële opdrachtgever weet met wie hij of zij samenwerkt.
Creëer een netwerk
Systematisch netwerken, zowel offline als online, is de beste manier om nieuwe klanten aan te trekken en je bedrijf verder uit te bouwen. Het is ook hét moment om jouw kernwaarden uit te dragen. Mond-tot-mondreclame is nog steeds het meest effectieve medium in de wereld van freelanceopdrachten. Investeer dus zeker voldoende tijd in netwerkmomenten. Luister tijdens die momenten ook actief naar wat anderen te vertellen hebben. Ook potentiële klanten willen zich gehoord voelen.
Blijf dichtbij jezelf
Als jij als freelancer veel waarde hecht aan onafhankelijkheid, maar een potentiële werkgever daar geen ruimte voor laat, sla je de opdracht beter af om niet met jezelf in conflict te komen. Door authentiek te handelen en altijd dicht bij jezelf te blijven, zullen mensen en organisaties jouw kernwaarden sneller herkennen en waarderen. En dan is er ook veel kans dat ze sneller naar jou terugkeren voor een nieuwe job.
Wil je meer weten over hoe je jezelf als freelancer in de markt zet? Neem dan contact op met info@tentoo.be.